Świadczenia urlopowe

Świadczenia urlopowe mają charakter dobrowolny i pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników, może, aczkolwiek nie musi, ich wypłacać. Pracodawca samodzielnie decyduje, czy utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i wypłacać z niego swoim pracownikom jednorazowe świadczenia urlopowe. Najczęściej, fundusz socjalny jest zakładany w firmach o stabilnej, dobrej kondycji finansowej, które po prostu stać na to.

Do wypłaty świadczeń urlopowych są zobowiązane niektóre podmioty, do których zalicza się pracodawców zatrudniających nauczycieli na podstawie przepisów Karty Nauczyciela. Wszyscy pozostali przedsiębiorcy jeśli nie chcą, nie muszą wypłacać świadczenia urlopowego, ani tworzyć zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Muszą jednak dojść do porozumienia w tej sprawie ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Brak świadczeń urlopowych i funduszu socjalnego powinien zostać wpisany w zakładowy układ zbiorowy pracy lub w regulaminie wynagradzania pracowników.

świadczenia urlopowe

Dla tych pracodawców, którzy nie są objęci układem zbiorowym pracy, ani nie muszą wydawać regulaminu wynagradzania, istnieje konieczność przekazania pracownikom informacji w odpowiedniej formie, o braku świadczeń urlopowych, w pierwszym dniu miesiąca danego roku kalendarzowego.

Pracownik może otrzymać świadczenie urlopowe od pracodawcy, jeśli spełni określone warunki konieczne. Mianowicie, musi on korzystać z urlopu wypoczynkowego w wymiarze przynajmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Przepisy prawa pracy określają, że nie ma znaczenia, czy pracownik wykorzystuje przy tym urlop zaległy czy bieżąco mu przysługujący. Świadczenie urlopowe można otrzymać tylko raz do roku, chyba że pracownik jest zatrudniony w kilku firmach. Wówczas to ma prawo do otrzymania świadczenia urlopowego od każdego pracodawcy, u którego jest zatrudniony.

Świadczenie urlopowe powinno zostać wypłacone nie później, niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie przez pracownika urlopu wypoczynkowego w wymiarze minimum 14 dni kalendarzowych. Oznacza to, że świadczenie urlopowe powinno zostać przekazane pracownikowi tuż przed pójściem przez niego na urlop wypoczynkowy.

Pracodawca, który zdecyduje się na wypłatę świadczeń urlopowych dla swoich pracowników, może sam określić ich wysokość. Jest ona na ogół ustalana proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. Nie może być ona jednak wyższa od odpisu podstawowego, właściwego dla rodzaju zatrudnienia pracownika. Wysokość odpisu podstawowego wynosi na jednego zatrudnionego 37,5% przeciętnego wynagrodzenia na miesiąc w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, zakładając jednocześnie, że przeciętne wynagrodzenie w tym czasie było kwotą wyższą przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Wymiar świadczenia urlopowego nie jest uzależniony od stażu pracy pracownika u danego pracodawcy, ani od okresu zatrudnienia ogólnego.

 

57 komentarzy

#1-pccking23 maja 2011, 18:22

” może, aczkolwiek nie musi, ich wypłacać.” ta sentencja jest ważna bo przeważnie jest tak ze pracodawca wybiera ta drugą opcje .

#2-pccking23 maja 2011, 18:24

Ale ciekawy artykuł widzę ze redakcja powierzchownie czyta komentarze i uaktualnia braki niektórych zagadnień .

#3-pccking23 maja 2011, 18:24

Teraz czekamy na komentarze lukera:P

#488luker24 maja 2011, 09:50

Hahaha – dzięki, miło mi, że na mnie czekasz :)

#588luker24 maja 2011, 09:51

Nie podoba mi się ta granica 20 pracowników, jest ona dość problematyczna !

#688luker24 maja 2011, 09:52

Chociaż w ogóle w prawie pracy najtrudniejsze jest właśnie – zbiorowe prawo pracy i jego uregulowania :)

#7-pccking24 maja 2011, 16:02

Nie czekam mam nadzieje że spali Ci sie komputer lub jakieś inne nieszczęście Ci się przytrafi:) nic osobistego :)tylko czysty biznes:)

#8-pccking24 maja 2011, 16:03

Dlaczego problematyczna?

#9-pccking24 maja 2011, 16:04

Prawo pracy z roku na rok jest bardziej dopracowywane, by było korzystne i uczciwe zarówno dla pracownika i pracodawcy jak i dla całego państwa.

#10-pccking24 maja 2011, 16:05

Najlepiej wybierać przedsiębiorstwa lub instytucje państwowe lub wielkie korporacje gdy się ma odpowiednie kwalifikacje .

#1188luker24 maja 2011, 17:27

Hahaha, dzięki :)

#1288luker24 maja 2011, 17:27

Nie powiedziałbym, że prawo pracy jest jakoś super dopracowane…

#1388luker24 maja 2011, 17:28

Skoro blisko mniej niż połowa osób w Polsce ma umowę o pracę…

#1488luker24 maja 2011, 17:28

Takie instytucje jak – umowa o dzieło czy umowa – zlecenie destabilizują rynek…

#15-pccking24 maja 2011, 17:34

nie mówię że jest super dopracowane bo ciągle sie nad nim pracuje ale jest aktualizowane by było korzystne dla wszystkich ,

#16-pccking24 maja 2011, 17:34

Akurat ten dział prawa bardzo lubie.:)

#17-pccking24 maja 2011, 17:41

absolutne brednie piszesz , co do destabilizacji rynku . pewne zadania by były wykonane potrzebuje tego typu umowy pomyśl chłopie , dam Ci przykład : chcesz sobie wstawić pomnik do ogrodu wiec zwracasz sie do typa o wykoanie rzezby nie zatrudniasz go na umowe o prace tylko na umowe o dzieło .

#18-pccking24 maja 2011, 17:41

A co do :
Zastępując umowę o pracę umową cywilnoprawną, np. o dzieło, w sytuacji, gdy powinna zostać zawarta umowa o pracę popełniasz wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Inspektor PIP może Cię za nie ukarać mandatem karnym w wysokości do 2.000 zł, a jeśli odmówisz jego przyjęcia lub inspektor uzna wymierzoną karę za niewystarczającą, skieruje przeciwko Tobie wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego. Grozi Ci wówczas kara do 30.000 zł. Dodatkowo inspektor pracy zobowiąże Cię w wystąpieniu do zawarcia umowy o pracę z zatrudnionym dotychczas na podstawie umowy cywilnoprawnej. O terminie i sposobie wykonania wniosków objętych takim wystąpieniem musisz powiadomić inspektora PIP w terminie przez niego określonym, nie dłuższym niż 30 dni.

#19-pccking24 maja 2011, 17:42

Wiec jak masz znajmych którzy sa w taki sposób wyzyskiwani to poinformuj odpowiednie służby i po problemie .

#20-pccking24 maja 2011, 18:05

poza tym Student na zleceniu Pracodawca, decydując się na zatrudnienie studenta na umowę zlecenie, nie opłaca od tego typu umowy składek na ubezpieczenie społeczne, pod warunkiem, że ze zatrudniony student nie ukończył 26 roku życia. i jest to wygodne dla studenta!

#21-pccking24 maja 2011, 18:08

umowa o zlecenie ,dzieło jest instytucja ? co to za nowe określenie ?

#2288luker27 maja 2011, 14:54

Ty studiujesz prawo ?

#2388luker27 maja 2011, 14:54

Nie wiesz co to znaczy nawet instytucja ?

#2488luker27 maja 2011, 14:55

_pccking lubię Twoje referaty

#2588luker27 maja 2011, 14:56

Nie wiem w jakim Ty świecie żyjesz…

#2688luker27 maja 2011, 14:57

… ale wielu moich znajomych wygrało procesy z pracodawcami z zakresu prawa pracy.

#2788luker27 maja 2011, 14:57

Poza tym nie wklejaj tutaj fragmentów z różnych stron www :)

#28-pccking27 maja 2011, 16:33

nie prawo :P administracje :P

#29-pccking27 maja 2011, 16:40

wiem co oznacza słowo instytucja ale z takim nazewnictwem sie nie spotkałem zęby te słowo określało umowę zlecenie czy tez działo.

#30-pccking27 maja 2011, 16:48

są to przykłady wiec dlaczego nie ? pisać sobie możesz do woli ?
nie rozumiem co tym komentarzem chcesz przekazać „… ale wielu moich znajomych wygrało procesy z pracodawcami z zakresu prawa pracy. ” ? mam Ci bić brawo ?
stwierdzam fakt że umowa na zlecenie i dzieło jest przydatną formą zatrudnienia ? w jakim świecie żyje , w takim w którym twardo stąpam po ziemi i trochu juz poznałem realia.
Poza tym lepiej wywoływać dyskusje bo więcej osób się może wtedy dołączyć do komentowania?:P a nie pierniczyć bez celu o tym ze fajne zdjęcia są na serwisie.

#31Maja1 czerwca 2011, 19:13

polecam…

#32-pccking1 czerwca 2011, 19:41

Albo nie doczytałem w tym artykule albo nie ma jednej z podstawowej informacji czyli
że pracodawca sam określa wysokość świadczenia urlopowego w swojej firmie jak już podejmie się wypłacać tego typu świadczenie.

#33maja2 czerwca 2011, 13:12

polecam

#34Maja2 czerwca 2011, 13:18

przyda sięę

#35-pccking2 czerwca 2011, 16:33

Do tego artykułu można w celu do informowania , przedstawić tekst ustawy :
a mianowicie
Przepis art. 3 ust. 4 z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.), dalej: ustawy o zfśs ustala tylko górną granicę świadczenia urlopowego, która nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego – odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika, a wysokość świadczenia dla pracowników zatrudnionych na część etatu i młodocianych ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika.
Choć można więcej dopowiedzieć na temat tego artykułu z pewnośćią rozwinę jakąś myśl odnośnie tego tematu w przyszłości.
p.s
Pani Maja niech sie pani zapozna z regulaminem.
Zasady konkursu:

Niedozwolone jest dodawanie komentarzy bezpośrednio po sobie w danym wątku.

Treść komentarza musi dotyczyć komentowanego artykułu

#36asdfgm6 czerwca 2011, 23:30

czyli wychodzi na to, że najlepiej jest pracować w firmie gdzie zatrudnionych jest więcej niż 20 osób, albo zostać nauczycielem:)

#37-pccking7 czerwca 2011, 12:27

No tak w takich firmach najlepiej szukać zatrudnienia , ale świadczenia urlopowe też mają swoje zalety o ile są określone.

#38asdfgm7 czerwca 2011, 16:33

ano właśnie „o ile sa określone”. a niestety w naszym prawie dużo rzeczy jest określonych, a pracodawcy i tak interpretują je na swoją korzyść.

#39grazka13 czerwca 2011, 21:30

Jak wynika z artykułu lepiej się zatrudnić w firmie, która zatrudnia ponad 20-tu pracowników.

#40grazka13 czerwca 2011, 21:37

Najważniejsze jak są znane zasady. Pracodawca informuje pracownika, że nie wypłaca świadczeń urlopowych. Teoretycznie pracownik ma wybór: pracować w takiej firmie lub nie.

#41asdfgm14 czerwca 2011, 14:24

teoretycznie tak, ale w praktyce różnie to bywa;) a rezygnować z pracy, gdzie jedynym minusem jest to, że pracodawca nie wypłaca świadczeń urlopowych to niepoważne.

#42grazka15 czerwca 2011, 09:06

Masz rację asdfgm, jest mało prawdopodobne, aby brak świadczeń urlopowych był kwestią decydującą o podjęciu pracy w takiej firmie.

#43asdfgm21 czerwca 2011, 22:21

Gorzej jak świadczenia urlopowe są jednym z wielu minusów.

#44edytka112022 czerwca 2011, 08:29

Nie najlepiej jest jak my ich nie otrzymamy ze względu na właściciela,

#45asdfgm22 czerwca 2011, 15:27

no tak, ale jak piszą w artykule, właściciel wcale nie musi ich wypłacać.

#46-pccking26 czerwca 2011, 15:10

No jak by było inaczej to by było napisane w artykule . wszystko zależy od szefostwa.

#47edytka112027 czerwca 2011, 09:50

Pracodawca, który zdecyduje się na wypłatę świadczeń urlopowych dla swoich pracowników, może sam określić ich wysokość- i tu jest zapis na niekorzyść pracownika .

#48-pccking27 czerwca 2011, 16:50

te świadczenia mogą być albo nie muszą być wiec dlaczego mają być niekorzystne dla pracownika . Jak są to sam fakt powinien być korzystny dla tego że pracownika.

#4988luker29 czerwca 2011, 12:18

Jest sporo zapisów na niekorzyść pracowników :(

#50asdfgm29 czerwca 2011, 15:25

Ale jeżeli chodzi o urlopy to gdyby nie bylo zapisów na niekorzyść pracowników, to oni by wtedy to wykorzystywali tak, żeby częściej urlopować.

#51-pccking29 czerwca 2011, 15:57

Zgadzam sie z lukerem w dalszym ciągu jest jeszcze wiele niedopowiedzeń ale wszystko idzie w dobrym kierunku

#52asdfgm30 czerwca 2011, 09:14

Najważniejsze, aby ktoś chciał w tej kwestii cos zrobić.

#53-pccking30 czerwca 2011, 16:12

Wszystko zależy od tego jaki szefem jest dany właściciel małego przedsiębiorstwa .

#5488luker1 lipca 2011, 20:14

To prawda, dobry szef to klucz :)

#55asdfgm31 lipca 2011, 13:50

Cyba dobry szef to skarb;P

#5688luker31 lipca 2011, 23:04

Niestety taki dobry szef rzadko się zdarza :)

#57alka1 września 2011, 16:07

co tyo znaczy – sam ustala wysokość? może dać ci 10 zł tytułem świadczenia urlopowego

Dodaj komentarz

Nazwa:
E-mail:
WWW:
Komentarz:

Inne artykułypowrót do strony głównej

Bazy danych w firmie

Bazy danych w firmie(35)

Wszelkie informacje zbierane w toku działalności firmy muszą być w odpowiedni sposób przechowywane. Najlepiej nadają się do tego nowoczesne, komputerowe bazy danych.  Trzeba powiedzieć, że bazy danych skutecznie ułatwiają analizę dotychczasowej działalności firmy. Stanowią one jednocześnie podstawę do przewidywania jej posunięć i rozwoju w przyszłości. Jednym z typów bazy danych jest marketingowa baza danych. Dzięki niej

Negocjacje handlowe

Negocjacje handlowe(20)

W celu zawarcia korzystnego dla firmy kontraktu handlowego, albo zawiązania współpracy z innym przedsiębiorstwem, na ogół należy przeprowadzić rozmowy i spotkania biznesowe, w celu ustalenia drobiazgowych warunków tego rodzaju umów. Podczas spotkań z klientami i kontrahentami najczęściej należy przeprowadzić daleko idące negocjacje, aby w ostatecznym rozrachunku doprowadzić do podpisania umowy, w której wszystkie jej postanowienia

Urlop wychowawczy

Urlop wychowawczy(21)

Prawo do urlopu wychowawczego ma naturalnie matka dziecka, choć trzeba powiedzieć, że coraz częściej na urlop wychowawczy wybierają się ojcowie, zwłaszcza, jeśli młoda matka ma dobrze płatną pracę,  której ma możliwość rozwoju. Zasadniczo, prawo pracy określa, że urlop wychowawczy przysługuje każdemu pracownikowi, który przepracował w swoim życiu co najmniej 6 miesięcy – łącznie, u wszystkich

Zasady tworzenia komunikatu reklamowego

Zasady tworzenia komunikatu reklamowego(25)

Prowadzenie działań promocyjnych jest konieczne dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą skutecznie konkurować na rynku o klientów. Bez odpowiedniej reklamy i innych kroków w ramach kampanii promocyjnej, ich produkty i usługi byłyby całkowicie nieznane klientom. Siłą rzeczy, mało kto kupowałby je. Jednym z podstawowych elementów każdej reklamy jest komunikat. Jego stworzenie wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto poznać

Jak pozyskać dobrego pracownika?

Jak pozyskać dobrego pracownika?(17)

Dobry pracownik jest wielką wartością dla przedsiębiorstwa, bowiem jego rzetelna praca przybliża je do osiągnięcia sukcesu rynkowego. Generalnie więc, pracownicy wykonujący swą pracę w sposób odpowiedni, generują dla przedsiębiorstwa zyski. Nic więc dziwnego w tym, że są oni wysoce poszukiwani przez pracodawców. Co zrobić, by na stałe pozyskać dobrego pracownika, a na dodatek w przyszłości

czytaj dalej

Logowanie




Forgot?
Zarejestruj się

Notowania

Newsletter MSP.PL
* wymagane

Najaktywniejsi komentatorzy

1 comment

Linki redakcyjne

Polecamy

Wydawca serwisu

Wykonanie: INMEDIA.PL
© 2011 MSP.PL All rights reserved.