Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa

Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, czy też dziedziny działalności, w której funkcjonuje, każde posiada określoną strukturę organizacyjną. Definiuje się ją jako pewien schemat relacji, które zachodzą pomiędzy poszczególnymi członkami firmy, a także pomiędzy pozycjami zajmującymi przez pracowników konkretnej organizacji.

Można dodatkowo powiedzieć, że struktura organizacyjna wyznacza ogół różnych zależności, w tym zależności funkcjonalnych i hierarchicznych, pomiędzy jej poszczególnymi elementami. Dobrze ukształtowana struktura organizacyjna umożliwia kierowanie organizacją w najbardziej optymalny sposób. Patrząc na schemat struktury organizacyjnej widzimy stanowiska organizacyjne poszczególnych pracowników, albo komórki i jednostki działające w firmie.

struktura organizacyjna przedsiębiorstwa

Po co firma przygotowuje swoją strukturę organizacyjną? Otóż, oprócz ułatwienia zarządzania firmą, taka struktura pozwala na zintegrowanie celów i zadań z ludźmi i sposobami oddziaływania na wszystkich pracowników w podejmowanych na co dzień procesach pracy. Umożliwia więc wydzielenie w organizacji pewnych elementów i powiązanie ich ze sobą w taki sposób, aby jak najbardziej efektywnie i skutecznie można było zarządzać firmą.

Dobrze zorganizowana struktura przedsiębiorstwa pozwala na:

  • Specjalizację dokonywanej pracy – dzięki niej można najbardziej optymalnie podzielić pracę na pojedyncze zadania i połączyć je w jednostki robocze,
  • Normalizację czynności – umożliwia wypracowanie procedur dla organizacji, których przestrzeganie  jest drogą dążenia przez organizację do zwiększenia możliwości przewidywania jej funkcjonowania,
  • Koordynację czynności – mowa tu o wszelkich procedurach i zasadach pracy, integrujących funkcje poszczególnych działów w firmie.
  • Określenie wielkości jednostki roboczej – zdefiniowanie liczby pracowników wchodzących w skład danej grupy roboczej,
  • Centralizację, jak i decentralizację procesów decyzyjnych.

Nie istnieje uniwersalna, najlepsza w każdym przypadku struktura organizacyjna, ponieważ musi być ona dopasowana do samego przedsiębiorstwa, a na dodatek, struktura ulega zmianom w czasie, wraz z rozwojem organizacji.

Jeśli za punkt wyjścia w kategoryzacji struktur organizacyjnych weźmiemy rozpiętość kierowania w przedsiębiorstwie, będziemy mogli mówić o strukturze smukłej, w której jest wiele szczebli kierowania i mała rozpiętość tej funkcji, oraz struktury płaskie, będące przeciwieństwem poprzedniego typu struktury organizacyjnej.

Struktury organizacyjne można podzielić na kilka rodzajów pod względem przewagi określonego rodzaju więzi organizacyjnych. Mowa tu o strukturach: liniowej, liniowej wzbogaconej doradcami funkcjonalnymi, funkcjonalnej, nazywanej również hierarchiczną, sztabowej bądź sztabowo-liniowej.

W każdej strukturze organizacyjnej istnieją określone powiązania pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy. Górną część struktury zawsze stanowi kierownictwo firmy bądź jej właściciel, a na dole znajdują się pracownicy najniższych szczebli.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

37 Komentarze

  1. -pccking mówi

    krótka i treściwa analizy struktury przedsiębiorstwa polecam .

  2. Maja mówi

    najkrótsza jaką widziałam na tej stronie.
    polecam bo warto przeczytać;-)

  3. -pccking mówi

    wśród artykułów w serwisie jest klika krótszych od tej.

  4. -pccking mówi

    Aa nie wiem czy to wina serwisu ale gdy daje „pokaż więcej aktualności ” wyskakuje błąd

  5. -pccking mówi

    To nie wiem coś mi sie dzieje widocznie z przeglądarka coś takiego wyskakuje
    „Strona której szukasz nie została znaleziona. Spróbuj skorzystać z wyszukiwarki? „

  6. 88luker mówi

    Napisałem nawet dlatego, że używam starszej wersji IE, nie aktualizowałem akurat tej przeglądarki :)

  7. -pccking mówi

    no mi tylko FF nie działa

  8. -pccking mówi

    Też sprawdziłem na IE i działa ,

  9. -pccking mówi

    Ale LUker pamietaj :
    Dobrze zorganizowana struktura przedsiębiorstwa pozwala na:

    Specjalizację dokonywanej pracy – dzięki niej można najbardziej optymalnie podzielić pracę na pojedyncze zadania i połączyć je w jednostki robocze,
    Normalizację czynności – umożliwia wypracowanie procedur dla organizacji, których przestrzeganie jest drogą dążenia przez organizację do zwiększenia możliwości przewidywania jej funkcjonowania,
    Koordynację czynności – mowa tu o wszelkich procedurach i zasadach pracy, integrujących funkcje poszczególnych działów w firmie.
    Określenie wielkości jednostki roboczej – zdefiniowanie liczby pracowników wchodzących w skład danej grupy roboczej,
    Centralizację, jak i decentralizację procesów decyzyjnych.

  10. -pccking mówi

    Ciekawi mi tak w sumie w jakim stopniu obciążamy serwis pisząc komentarze .

  11. 88luker mówi

    i jego potencjalne możliwości przyciągania reklamodawców oraz użytkowników

  12. -pccking mówi

    no może masz racje ,

  13. -pccking mówi

    no niech przyciąga ABP włączony w FF to nie widzę banerów.

  14. -pccking mówi

    Podstawowe modele Struktury organizacji przedsiębiorstwa to: model funkcjonalny, model projektowy, modele pośrednie.
    można więcej dopowiedzieć na temat tego artykułu z pewnośćią rozwinę jakąś myśl odnośnie tego tematu w przyszłości.

  15. grazka mówi

    Niewątpliwie struktura firmy znacząco przyczynia się do jej sprawnego funkcjonowania. Dlatego ważne jest by była ona dopasowana do działalności i strategii przedsiębiorstwa.

  16. asdfgm mówi

    powinna być dopasowana, ale u nas to różnie bywa, zdażają sie firmy gdzie wiecej mamy prezesów, pomocników prezesów i kierowników niż pracowników szeregowych. taka firma nie ma szans na utrzymanie się na rynku.

  17. grazka mówi

    I tu się mylisz asdfgm. Znam kilka takich firm. Niemniej jednak podtrzymuję, że struktura firmy odgrywa ważną rolę w jej działalności.

  18. asdfgm mówi

    Ano niewątpliwie struktura firmy odgrywa ważną rolę w jej działalności.

  19. -pccking mówi

    „powinna być dopasowana, ale u nas to różnie bywa, zdażają sie firmy gdzie wiecej mamy prezesów, pomocników prezesów i kierowników niż pracowników szeregowych” bzdura podaj choć kilka takich firm.

  20. asdfgm mówi

    No może to było zbyt wyolbrzymione, ale czasami te proporcje sa mocno nie takie jak być powinny. Pomyślę nad konkretnymi przykładami…

  21. -pccking mówi

    Chyba że mówisz o jednoosobowych działalnościach gdzie jesteś szefem pracownikiem i kierownikiem w jednej osobie. Ale tak jak jest napisane „Nie istnieje uniwersalna, najlepsza w każdym przypadku struktura organizacyjna, ponieważ musi być ona dopasowana do samego przedsiębiorstwa, a na dodatek, struktura ulega zmianom w czasie, wraz z rozwojem organizacji.” wiec może po trochu masz racji.

  22. asdfgm mówi

    Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa musi zmieniać się też jego struktura.

  23. -pccking mówi

    no nie musi ale może sie zmienić struktura danego przedsiębiorstwa wszystko zależy co jest tym „rozwojem”

  24. 88luker mówi

    Struktura Allegro np. bardzo się zmieniła przez ostatnie lata, z małej firmy do potężnego przedsiębiorstwa :)

  25. asdfgm mówi

    Nie tylko allegro, ale w ogóle firmy działające w internecie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.